Sökmotoroptimering för resultat

Sökmototoroptimering handlar i grunden om att se till att du får trafik till din hemsida, som bidrar positivt till din verksamhet.

Du vill ju att just din hemsida ska synas så högt upp i sökresultaten som möjligt, när någon söker efter viktiga nyckelord på Google, eller i andra sökmotorer.

Då kan du spara kostnader för annonsering i exempelvis Google Ads, och det blir alltså mer kostnadseffektivt.  På så sätt är sökmotoroptimering en av de mest effektiva metoderna för marknadsföring på Internet.

Välj SEO-partner noga

Men begreppet sökmotoroptimering har under många år varit behäftat med ett dåligt rykte. Tyvärr har många SEO-företag använt fula metoder i sitt arbete. Det har inte varit ovanligt att kunderna snarare har förlorat än vunnit på att anlita sökmotoroptimerare.

Under många år i branschen har vi sett flera av våra kunder rasa i sökresultaten, efter att de har anlitat företag inom sökmotoroptimering som har försökt fuska sig till ett bra sökresultat (så kallade ”black hat”-optimerare).

Branschen har delvis sanerats på de värsta avarterna genom åren, och det finns numera ett och annat bolag som beter sig schysst.  

Men det är ännu viktigt att du verkligen ser upp, då du anlitar någon som ska hjälpa dig med din sökmotoroptimering, för att inte gå i den fälla som många andra har fallit i. 

Då är det viktigt att du har egna grundkunskaper inom sökmotoroptimering, och det vill vi ge dig här.

Sökmotoroptimering – vad är det egentligen?

Sökmotoroptimering innebär att man vidtar åtgärder för att komma så högt upp som möjligt i sökmotorernas så kallade organiska sökresultat.

Mest handlar det förstås om Google, och då vill man hamna bland de nio första resultaten. Annars syns man inte på sidan ett av sökresultaten.

Om man som vi på kommunikationsbyrån Novitell erbjuder hemsidor, är just detta begrepp viktigt. Vi vill synas så högt upp i sökresultatet som möjligt då någon söker efter hemsidor.

Det har vi lyckats bra med. När detta skrivs har Google över 26 miljoner sidor med ordet ”hemsidor” i sitt enorma sökindex. 

Vi hamnar på första plats i sökresultatet – omedelbart under de betalda annonserna!

Se skärmbild nummer 1 här intill, som visar det aktuella sökresultatet.

Det går inte att lyckas bättre än så. Dock kan man inte vara säker på att denna position kan behållas över tid. Det kräver konstant uppmärksamhet och mycket arbete om man vill hålla en så hög position i Googles sökresultat.

Förhoppningsvis ser du detta som ett bevis på våra möjligheter att hjälpa dig med din sökmotoroptimering, och nå bra resultat!

Ett annat exempel kan vara att man säljer damstrumpor.

Då vill man synas på första sidan när någon söker på detta begrepp. 

Observera att sökresultaten i Google alltså består av mycket mer än de resultat som du kan påverka med sökmotoroptimering. 

Du kan även betala dig till att synas på startsidan med olika metoder, och det ser du på skärmbild nummer 2 från Googles sökresultat här intill.

De sätt du kan köpa sökresultat på är följande:

  • Textannonser med Google Ads (se resultaten i bilden från bonprix.se och calzezza.com).
  • Shoppingannonserna högst upp.
  • Det visas också ofta textannonser från Google Ads längst ner på sidan.

Med andra ord syns i listan till vänster i bilden endast ett resultat som ingen har betalat för  – det längst ner. Notera att det inte finns någon annons-markering vid detta resultat.

Men Google visar ibland också bildresultat, i detta fall ligger detta resultat i högerkolumnen i bilden.

Där har faktiskt vårt systerföretag, Define Me, flera av sina mönstrade damstrumpor presenterade. När man säljer produkter är det mycket värdefullt att finnas bland dessa resultat.

Genom att synas någonstans i det organiska sökresultatet så slipper man alltså betala Google för att synas. Istället får du betala för sökmotoroptimering. Så frågan är, vad betalar du egentligen för?

Vad får du för pengarna med sökmotoroptimering?

Ytterst få människor vet i detalj hur Google och andra sökmotorer bedömer och rankar olika hemsidor. Det är hela idén med sökmotorn, att logiken bakom den är hemlig. Annars skulle ju var och en av oss kunna lura den så kallade algoritmen, och komma först i listorna.

Men efter många år med tester och försök, så finns nu en utbredd kunskap om vad som fungerar.  Därtill släpper Google och andra sökmotorer då och då tips om hur vi ska tänka.

Men vad gör då sökmotoroptimerarna?

Ja, man kan säga att det handlar om två olika tekniker, eller områden, som man arbetar med. 

  • On-Page-SEO
  • Off-Page-SEO

On-Page-SEO

Med On-Page-SEO avses sådant som man kan göra med din hemsidas teknik och innehåll, för att göra den så bra som möjligt när den ska kämpa mot andra hemsidor om de första platserna i sökresultaten.

Här handlar det dels om att hemsidan ska vara kodad på bästa sätt, så att sökmotorer förstår vad dina sidor handlar om. Ofta kan inte en SEO-firma lösa sådant åt dig. Det behöver du be dina webbutvecklare att göra.

Webbutvecklarna måste också se till att din hemsida är mobilvänlig, vilket idag är nödvändigt för att rankas högt hos Google. 

Också din hemsidas laddningstid är viktig för att sökmotorerna ska ge din hemsida goda sökresultat. Inte  heller på den punkten kan en sökmotoroptimerare hjälpa dig. Istället är det en webbutvecklare du behöver.

Men det handlar också om att se till att innehållet i dina sidor är tillräckligt bra. Här behöver man tänka på att de sökord som du tänker dig att dina kunder använder sig av måste finnas i dina sidor.

Exempelvis måste ordet damstrumpor finnas i din sida där du listar alla damstrumpor som du har till försäljning, precis som vi har gjort på sidan om damstrumpor i webb-butiken Define Me.

Google har meddelat återkommande gånger att man inte uppskattar om sådana sökord staplas på varandra i texter som liknar rappakalja. Dessutom är det ju inte bra eller roligt för din sidas besökare om texterna främst är skrivna för sökmotorernas skull.

Istället är det viktigt att skriva intressant och medryckande, så att du får besökare på din sida att stanna kvar och verkligen läsa dina texter.

Den här optimeringen av ditt innehåll är i ärlighetens namn sällan några sökmotoroptimerare särskilt bra på.

Du hittar inte välutbildade, drivna och duktiga skribenter som sitter och jobbar som endast sökmotoroptimerare. Du får betala dyrt för något som i bästa fall är rättstavat och – om du har tur – grammatiskt korrekt.

Här hos Novitell arbetar vi med det svenska språket och digital kommunikation hela dagarna. Vi har ett professionellt förhållningssätt till ditt innehåll, och har samtidigt alltid sökmotoroptimering med som en viktig del av helheten.

Off-Page-SEO

Efter att man har gjort vad man kan med sin hemsidas teknik och innehåll, så finns det en hel del till att göra.

Som du hör på namnet så handlar det nu om att göra saker vid sidan av din egen hemsida.

Det som det i första hand gäller, är att försöka se till att andra länkar till din webbplats från sina hemsidor. På så sätt kommer Google och andra sökmotorer att uppfatta att din hemsida är intressant. Det kan lyfta dig ytterligare i sökresultatet.

Här har företag inom sökmotoroptimering ofta flera samtidiga strategier, och det är ofta här de mest fula metoderna kommer fram hos så kallade ”black hat-optimerare”.

  • Dels ser man till att din hemsida registreras i alla tänkbara katalogtjänster på nätet. Det är inte alltid de bästa ställena att synas på som används, och det kan slå tillbaka i framtiden.
  • Dels har man ofta egna nätverk av bloggar som man kan länka till dig ifrån. Innehållet i dessa blogginlägg är en plåga att läsa, och bidrar inte på något positivt sätt i din marknadsföring.

De här nätverken av bloggar, ibland kallade ”länkfarmar”, kan finnas både inom- och utanför landets gränser. 

Vi har vid flera tillfällen, senast under 2019, fått bekräftat från förstahandskällor i SEO-branschen, att man fortfarande använder sådana lösningar för att skapa så kallade in-länkar.

Ofta anlitar man unga människor – studenter eller gymnasieungdomar –  som mot en mindre ersättning får skriva helt meningslösa blogginlägg på olika bloggplattformar, och där inkludera en eller flera länkar till din webbplats. Det är i ärlighetens namn inget roligt ställe att vara omskriven på.

Google har vid flera tillfällen avslöjat den här typen av länkfarmar, och då åker man ofelbart långt ner i sökresultaten. Ofta till en plats mycket längre ner än där man befann sig innan.

Vad ska man göra?

Nu vet du att du behöver vara vaksam då du ska köpa tjänster i sökmotoroptimeringsbranschen.

Här hos Novitell arbetar vi endast med schyssta metoder, och har sökmotoroptimering med som en naturlig del av i princip alla våra projekt. 

Så här tycker vi att du ska resonera när det gäller din webbplats sökmotoroptimering.

  1. Se till att din webbplats är utvecklad på rätt sätt från början. Till det behöver du duktiga webbutvecklare, inte sökmotoroptimerare.
  2. Fyll din hemsida med bra innehåll. Text, bild, ljud, video. Sådant som intresserar din målgrupp och får dem att stanna kvar. Kanske till och med att rekommendera din hemsida till andra, eller länka till dina sidor. Här behöver du hjälp av drivna skribenter, erfarna kommunikationsstrateger, skickliga videoproducenter och fotografer. Sökmotoroptimerare gör faktiskt ingen större nytta här.
  3. Ansträng dig för att skapa bra länkar in till din hemsida från andra platser på webben. Detta kräver ett arbete, men det är värt mödan. Hittar du inte några möjligheter till bra inlänkar så kan vi hjälpa dig, med olika schyssta metoder som garanterat ger långsiktiga resultat.

Nu hoppas vi att du har kan lite mer om grunderna i sökmotoroptimering. Förhoppningsvis har du också förstått att hos Novitell är vi seriösa webbutvecklare, kommunikatörer, skribenter och medieproducenter. Och att vi är bättre på schysst och ärlig sökmotoroptimering än de flesta.

Välkommen med din förfrågan!

Sökmotoroptimering (SEO) med ärliga metoder, som ger långsiktigt hållbara resultat.

1. Sök på "hemsidor"

2. Sök på "damstrumpor"

Hör av dig om du behöver hjälp med sökmotoroptimering: