Äntligen! Efter 37 år är spelet klart

Visste du att vi på kommunikations- och webbyrån Novitell har en lite annorlunda sidoverksamhet? Det är nog inte alla som känner till att vi driver en egen spelstudio – Novitell Game Studios. Nu har vi lanserat fullversionen av vårt första spel, “Bouncy the Balloon”!

Det är ett glatt plattformsspel med en känsla av 80-talets spelsuccéer. Men istället för att springa och hoppa, som i Super Mario Bros., så flyger du ballongen “Bouncy” genom världar fyllda med svåra utmaningar och livsfarliga hinder.

Spelet har till att börja med utvecklats för Android-enheter. Det finns sedan dagarna innan jul publicerat för gratis nedladdning på Google Play, och det har blivit populärt. Vi kommer snart att fira tiotusen nedladdningar!

Pojkdröm blev verklighet

Idén med att utveckla spel är inte ny för mig. Det är en pojkdröm som äntligen har fått bli verklighet.

I mitten av juni 1983 fyllde jag 15 år. Jag hade just slutat högstadiet. På skivspelaren spann “True” med Spandau Ballet och jag fyllde mina första sommarlovsdagar med vindsurfing och mopedåkning.

Men det fanns något annat som upptog mina tankar, något som var större än de sköna, lediga dagarna. Något jag längtade till väldigt mycket, och som jag liksom aldrig riktigt kunde släppa tanken på.

Strax efter min födelsedag ringde telefonen, och jag var snabb med att lyfta luren. Den hade kommit hem, och var redo att hämtas! Jag hade på känn att den skulle leda mig in i framtiden, men jag hade inte helt klart för mig hur det skulle gå till.

Den hette Commodore 64 och liknade en brun brödburk, men den var fylld med magi. Det var en fantastisk känsla att få hämta hem den från butiken, och packa upp den ur sin frigolitförpackning.

Än idag, efter snart 37 år, har jag kvar mina anteckningar och en del tidningar från tiden som ung spelprogrammerare. Utrustningen har jag skaffat i efterhand. Jag var dum nog att sälja min Commodore 64 en gång i tiden.
Än idag, efter snart 37 år, har jag kvar mina anteckningar och en del tidningar från tiden som ung spelprogrammerare. Utrustningen har jag skaffat i efterhand. Jag var dum nog att sälja min Commodore 64 en gång i tiden.

 

En av få bilder av mig i mitt pojkrum, med min Commodore 64 på skrivbordet.
En av få bilder av mig i mitt pojkrum, med min Commodore 64 på skrivbordet.

Vi som har varit med ett tag kommer, om vi anstränger oss, ihåg hur det var att leva utan datorer, smarta mobiler och Internet.

Vi hade två tv-kanaler, tre radiokanaler och det var allt. Nyheter fick man antingen där, eller i papperstidningar. Kommunicerade gjorde man via trådbundna telefoner eller – om man var lika nördig som jag – med kommunikationsradio. Internet fanns ju inte på kartan då.

Att kunna köpa en dator var där och då nästan overkligt stort. Möjligheter som jag inte ens hade kunnat ana öppnades plötsligt för mig. En helt ny värld låg redo att utforskas.

Min nya hemdator kopplade jag ihop med en liten tv som stod på skrivbordet i mitt pojkrum. Bredvid stod en märkligt utformad vit bandspelare, kopplad med en tjock kabel till datorn. Ja, de program man skrev sparades på kassettband. På samma sätt laddades de spel man köpte. Det kunde ta en halvtimme att ladda ett spel, allt ackompanjerat av ett ihållande skränigt skrikande ljud av bitar och bytes.

Det var där, vid mitt skrivbord i pojkrummet, som jag skrev mina första datorspel. Först enkla spel i programspråket Basic. Lite senare snabbare och snyggare med maskinkod (Assembler).

Ingen av mina kreationer från den tiden blev någonsin så bra att de kunde publiceras. Men där föddes drömmen, och någonstans långt bak i huvudet har den funnits kvar och bidat sin tid.

32 år senare, 2015, var det min son Elias tur att bli 15 år.

En dag på våren frågade han mig om jag hade något sommarjobb åt honom. Jag lovade att fundera på saken. Kanske om jag kunde hitta något uppdrag som omfattade 3D-modellering? Redan då var han duktig på sådant.

Lite senare samma vår träffar jag Mattias i en butik. Mattias har varit min elev på Teknikprogrammet vid Mönsteråsgymnasiet något år tidigare. Där undervisade jag honom och hans klasskamrater i Android-programmering. Mattias berättar att han går en högskoleutbildning i spelutveckling, och han frågar mig om ett sommarjobb.

Plötsligt föll alla bitar på plats. Det var väl klart att vi skulle utveckla ett spel!

Med Elias som grafiker, Mattias som programmerare och mig som producent satte vi igång. Jag hyrde ett kontor åt grabbarna, och de fick fem veckor på sig.

Elias och Mattias under sommaren 2015, då utvecklingen av "Bouncy the Balloon" påbörjades.
Elias och Mattias under sommaren 2015, då utvecklingen av ”Bouncy the Balloon” påbörjades.

Resultatet av den sommarens bravader blev en betaversion av det spel vi nu, snart fem år senare, har släppt i fullversion.

Mattias är numera klar med sin utbildning och sedan en tid anställd hos Novitell som webbutvecklare. Elias hjälper till med bland annat spelets grafik på sin fritid, under sina studier på KTH. Tillsammans har vi utvecklat spelet från den ganska enkla betaversionen, till en helt annan nivå.

Det tog alltså 37 år från pojkdröm till verklighet, men nu är spelet lanserat med hjälp av två härliga killar, vara en är min son. Det är en skön känsla som slår det mesta!

Varje dag ser vi nu hur antalet spelare ökar. Vid tiotusen spelare blir det tårta på fikarasten hos Novitell. Då ska vi diskutera nästa spelidé. Frågan är om det då ska bli ett spel till Android igen, till IOS, eller kanske till Commodore 64?

För du vet väl att det snart kommer en helt ny version av den legendariska hemdatorn? ”The C64” har redan släppts på kontinenten, och till Sverige kommer den i slutet av januari. Kommer vi att se en andra våg av C64-nördar, som jag? Jag vet inte, men naturligtvis måste jag ha en sån!

Kommer du också att investera i en C64? Berätta gärna i en kommentar vilka C64-spel du helst skulle vilja återuppleva!

Är du nyfiken på ”Bouncy the Balloon”, läs då mer om det på Novitell Game Studios hemsida.

Eller ladda hem spelet från Google Play direkt:

Novitell utvecklar spel för Android och IOS.

Hur kan du dra nytta av vår spelutveckling?

Nu funderar du kanske på hur detta med spelutveckling går ihop med en kommunikations- och webbyrås verksamhet?

Jag skulle säga att vi ligger mer rätt i tiden än någonsin med denna utveckling av vår verksamhet.

Tänk efter själv – vad gör de unga människor idag, som kommer att bli framtidens makthavare, företagare, opinionsbildare och konsumenter? Ja, väldigt många av dem spelar spel. Oavsett om det är Fortnite, GTA, Minecraft, Rocket League eller Roblox, så spelas det en hel del. Man spelar ensamma, och man spelar med kompisar via Internet. En stor del av unga människors sociala liv utspelar sig medan de spelar.

De nya generationerna har ett oerhört mycket bredare utbud av nöjen att välja på än vi som växte upp på 80-talet. Det gäller därför att sticka ut och att tala rätt språk, om man vill nå fram till dem. Här hjälper det såklart inte längre med annonser i press eller tv. Sådant är för oss gamlingar, och finns inte på kartan för de flesta i yngre generationer. Frågan är om du når fram till denna målgrupp på Facebook? Jag är tveksam.

Här kommer spel in i bilden, som en ny möjlighet i marknadsföring och annan kommunikation. Istället för en annonskampanj, eller som komplement, kan vi producera ett spel som är skräddarsytt för din verksamhet.

När skulle detta kunna passa in? Jag ska ge dig tre exempel, som visar på vilka möjligheter spel har i kommunikation av olika slag.

Kanske har du andra exempel att dela med dig av? Skriv gärna en kommentar och dela med dig av dina tankar!

Välkommen med din spelidé till oss!

Nicklas Lundgren, spelproducent, Novitell Game Studios (med mera)

Scenario 1: Lansera ett nytt klädmärke

Du ska lansera ett nytt klädmärke mot en ung målgrupp. Använd spelets kraft, istället för dyr marknadsföring i traditionella kanaler!

Lansera spelet gratis på Android och IOS, där dina unga kunder finns. 

Skapa ett spel som hjälper till att etablera varumärket, och där dina nya kläder finns som en naturlig del i spelets story.

Låt spelarna kunna dela sina resultat i spelet i sociala medier.

Använd även traditionella medier för att få uppmärksamhet för spelet, men lägg marknadsföringsbudgeten på att skapa ett spel som går viralt och i praktisk handling visar personerna i din målgrupp fördelarna med ditt varumärke.

Scenario 2: Rekrytering till industrin

Ditt industriföretag har svårt att få fatt i utbildad personal. 

Utveckla ett spel med en spännande spelidé, sprungen ur din verksamhet.

Om du exempelvis producerar hjulaxlar till lastbilar – låt spelet handla om att bygga lastbilar, och köra dem! Låt spelaren få lära sig att dimensionera och hållfasthetsberäkna hjulaxlar som en del av spelupplevelsen. 

En dåligt dimensionerad hjulaxel, och spelaren lär sig av sitt misstag när lastbilen går av banan i en skarp kurva.

Släpp spelet för IOS och Android, och ha med det på alla jobbmässor. Låt det bli en central punkt i ditt mässprogram att låta studenter spela och tävla i din monter. Integrera med sociala medier, för att få fler att upptäcka ditt spel!

Spelarna kommer aldrig att glömma ditt företag.

Scenario 3: Utbildning av personal

Du driver ett företag inom skogsindustrin, och har upptäckt att personalen har börjat slappna av med sina säkerhetsrutiner.

Utveckla ett spel där personalen på ett kreativt och medryckande sätt kan repetera sina rutiner. Lagra spelarnas resultat, och utse en vinnare på jobbet som belönas på lämpligt sätt.

På detta sätt skapar du incitament för personalen att fortsätta lära sig. Utbildning och repetition blir en del av spelupplevelsen, och blir därmed mer av ett nöje än en arbetsuppgift.

Ditt spel, och era säkerhetsrutiner, kommer garanterat att diskuteras på fikarasterna!

Novitell utvecklar spel till Android och IOS, som exempelvis "Bouncy the Balloon"
Nicklas Lundgren

Nicklas Lundgren

VD på Novitell sedan 2004.

Lämna en kommentar